torstai 5. joulukuuta 2013

Ohje virkattuun vauvan pipoon

Viidennestä luukusta löytyy pieniä pipoja pukinkonttiin ja ohje niihin.

Vielä ehtii tehdä pukinkonttiin pikkuruisia lakkeja. Harmaa pöllö ja ruusupipo ovat tehty vastasyntyneen päähän ja valkoinen vähän alle 1-vuotiaalle.

vauvanpipon mitat: Leveys alhaalta n.19,5cm, etuosan korkeus n. 13cm, takaosan korkeus n. 15cm

alle 1-vuotiaan pipon mitat: Leveys alhaalta 22cm, etuosan korkeus n. 16,5cm, takaosan korkeus n. 19cm

Tämä ohje vastasyntyneen pipoon Novitan ihanan pehmoisesta Naava-langasta, käytin koukkua numero 6:
(Itselläni on löysä käsiala ja pipo tehty tietenkin omalla käsialalla, joten kannattaa lisäillä silmukoita, jos käsiala on kireää, tai ottaa käyttöön paksumpi lanka ja koukku.)

Luo 3 ketjusilmukkaa ja yhdistä piilosilmukalla renkaaksi.
1. kierros: virkkaa 2ks joka silmukkaan = 6s
2. kierros: virkkaa 2ks joka silmukkaan = 12s
3. kierros: virkkaa joka toiseen silmukkaan 1ks ja joka toiseen 2ks = 18s
4. kierros: virkkaa *2ks, 2ks samaan silmukkaan*, jatka kierros ympäri toistaen = 24s
5. kierros: virkkaa *3ks, 2ks samaan silmukkaan*, jatka kierros ympäri toistaen = 30s
6. kierros: virkkaa *4ks, 2ks samaan silmukkaan*, jatka kierros ympäri toistaen = 36s
7. kierros: virkkaa *5ks, 2ks samaan silmukkaan*, jatka kierros ympäri toistaen = 42s
8. Virkkaa vielä 5ks ja 2ks samaan silmukkaan kerran, niin, että työssä on 43s, jatka sitten kierros loppuun virkkaamalla joka silmukkaan 1ks.
jatka sitten kiinteillä silmukoilla 9 kerrosta.

Sitten aloitetaan korvaläpät, ensin virkataan takaosa ja toinen läppä:

1. Käännä työ, jätä 1s väliin, 30ks, käännä työ,
2. Jätä 1s väliin, 1ps, 27ks, 1ps, käännä työ,
3. Jätä 1s väliin, 1ps, 26ks, 1ps, käännä työ,
4. Jätä 2s väliin, 1ps, 8ks, käännä työ,
5. Jätä 2s väliin, 6ks, 1ps, käännä työ,
6. Jätä 2s väliin, 4ks, 1ps, käännä työ,
7. Jätä 1s väliin, 2ks, 1ps, käännä työ, katkaise lanka ja päättele.

Pitäisi näyttää suunnilleen tältä.

Virkkaa toinen läppä samoilla tavoin, aloittaen työohjeen kohdasta 4. Toinen läppä aloitetaan kuvassa näkyvästä etosan reunasta. Kun läppä on valmis, älä katkaise lankaa, vaan käännä työ ja jatka koko työn ympäri, niin reunasta tulee kauniimpi.

Nyt lakki on koristuksia vaille valmis.

Koristuksia:

Pöllön silmät: (2kpl)
(Vaaleat osat tein Novita Nalle langasta ja mustat 7Veljestä langasta. Mutta mikä tahansa käy, kokoa voi muokata langan mukaan.)
1. Luo 3 ketjusilmukkaa ja yhdistä renkaaksi.
2. Virkkaa jokaiseen silmukkaan 2ks (=6ks)
3. Virkkaa jokaiseen silmukkaan 2ks (=12ks)
4. *Virkkaa 1ks, 2ks yhteen silmukkaan*, jatka, kunnes työssä on 18ks
5. *Virkkaa 2ks, 2ks yhteen silmukkaan*, kunnes työssä on 24ks
6. *Virkkaa 3ks, 2ks yhteen silmukkaan*, kunnes työssä on 30ks
Päätä, jätä pitkä lanka, jolla silmän voi ommella pipoon.

Mustat osat: (2kpl)
Luo 3 silmukkaa, yhdistä renkaaksi, virkkaa jokaiseen silmukkaan 2ks, 1ps, päätä ja jätä pitkä lanka ompelua varten.

Korvat: 
1. Luo 3 silmukkaa, yhdistä renkaaksi, virkkaa ensimmäiseen silmukkaan 2ks, seuraavaan 1ks, viimeiseen 2ks.
2. Virkkaa *2ks, 2ks yhteen silmukkaan*, jatka kunnes työssä 9s, päätä ja jätä taas pitkä lanka ompelua varten.

Nokka:
Tein Novitan Kelo langasta, jos teet ohuemmasta, aloita 4-5 silmukalla
Luo 3 ketjusilmukkaa, käännä työ
Jätä ensimmäinen silmukka virkkaamatta, 2ks, käännä työ
Jätä ensimmäinen silmukka virkkaamatta, 1ks, päätä.
Jätä jälleen pitkä lanka ompelua varten.

Ruusu:
Tein Alfa langasta, vastaa paksuudeltaan noin Novitan isoveljeä.
1. Luo 20s, virkkaa viidenteen silmukkaan pylväs, *3kjs, jätä yksi silmukka väliin,1p*jatka samoin työn loppuun asti. 
2. Virkkaa *ketjusilmukkalenkkiin ,1pp,3p,1pp, virkkaa 1ks silmukkaan* jatka työn loppuun ja päätä, jättäen jälleen lanka neulomista varten.

Solmimisnauhat tein kolmesta pitkästä langanpätkästä, jotka vedin virkkuukoukulla korvaläpän alaosan läpi, pyöritin lankoja reilusti ja lopuksi solmin päät yhteen.

Neliöpipoon löytyy ohje täältä

16 kommenttia:

  1. Kiitos ohjeesta, ehkä kevät antaa aika kokeilla <3

    VastaaPoista
  2. Voi miten suloisia! Mun on varmaan pakko tehdä kälyn ja siskon tuleville talvivauvoille :) Minkä kokoinen virkkuukoukku sulla on tossa käytössä? Mietiskelin tässä vaan, et jos teen jostain muusta langasta, mitä sattuu jemmasta löytymään... Tai viitsisitkö vaikka vähän suunnilleen mitata, minkä kokoinen pipo on, siis leveys ja korkeus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Ainiin unohdin koukun, se oli nro 6. Voin tottakai mittailla :) lisään tänään mitat, heti kun ehdin!

      Poista
  3. Hei, kiitos kivoista ohjeista. Aion tehdä lapsenlapselle harmaan pipon.
    Olisin kysynyt korvaläppien kohdassa 7 kun lukee 2 oks. Mikä on oks?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Kiva jos ohjeelle on käyttöä :) hyvä kun huomasit, siihen tullut kiireessä virhe, pitäisi olla ks siis. Pitääkin korjata, kunhan koneelle ennätän

      Poista
  4. Kokeilin heti tätä ohjetta, kiitos! Mites noi harmaan pipon korvat tehdään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todentotta, olen unohtanut kirjoittaa ne :/ Korjaan asian vielä tänään, kun ehdin :)

      Poista
    2. Eikun kyllähän tuolla ohje onkin, silmien jälkeen, siitä puuttuu vaan rivinvaihto. Pitää korjata asia, kunhan ehdin :)

      Poista
  5. Miten ihania! Ja mainioo löytää vastasyntyneen koossa tämä pöllöpipo. Olen valokuvaaja ja rekvisiittaa kaipaan! :)
    Voi, jaksaisitko tuosta hieman isommasta koko valkoisesta piposta laittaa ohjetta! Aivan ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) ehkäpä tulevaisuudessa saan aikaiseksi kirjoitella tuosta neliönmallisestakin ohjeen. Tällä hetkellä ei ole omille lapsille tehtynä, nii en saa laskettua silmukoita :)

      Poista
  6. Heips! Ihania pipoja! Olisiko mahdollista saada alkuun koukun koko ja langan paksuutta? Näin aloittelijana olisin myös kaivannut ohjetta solmunauhaan ja kuvallista ohjetta toisen korvaläpän virkkaamisen aloituskohdasta :) No on mulla nyt soma nukenpipo :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Jenni! Kiitoksia kommentistasi! Lisäsin alkuun koukun numeron, käytetty lanka siellä jo mainittiinkin ja lisäsin sepustusta omasta käsialastani. Toisen korvaläpän aloituskohta näkyykin kuvassa, lisään siihenkin maininnan. On vaikeaa kirjoittaa ohjeita, jotka ovat itselle itsestäänselviä, niin on tosi hyvä saada palautetta, mitä puuttuu jne. :) Solmimisnauhoistakin yritin kirjoittaa selkeämmin, ihan siis pyöritellään vaan ja solmitaan päät yhteen :)